اختلاف آیتالله حائری با کربن درباره معنای فلسفه در اسلام/ هایدگر مملکت را گرفته است

زن، با هوش فطري و با يك حس مخصوص به خود دريافته است كه از لحاظ جسمي نمي تواند با مرد برابري كند و اگر بخواهد در ميدان زندگي با مرد پنجه نرم كند از عهده ي زور بازوي مرد بر نمي آيد و از طرف ديگر نقطه ي ضعف مرد را در همان نيازي يافته است كه خلقت در وجود مرد نهاده است كه او را مظهر عشق و طلب زن را مظهر معشوقيت و مطلوبيت قرار داده است. اگر فقه را دانشی متنبنیاد بدانیم که میکوشد فرامین الهی را از طریق واکاوی متون دینی مانند قرآن و حدیث کشف کند و از طرف دیگر اگر نظریه اخلاقی ما نظریه موسوم به امر الهی باشد که هر حکم اخلاقی اعم از خوب و بد یا باید و نباید را وابسته به امر و نهی الهی میداند، در آن صورت احکام اخلاقی و احکام فقهی همپوشانی خواهند داشت.

ما باید در رابطه با احکام الهی و عبادات مذهبی، اصل را بر عبودیت و بندگی گذاشته و بدون چون و چرا اطاعت کنیم. کمیت زندگي مهم است و واقعاً برای ما مهم است که بيشتر زندگی کنیم. متاسفانه مسلمانان روزه دار به جای این که بتوانند هنگام دعوت به سفره های افطاری رنگین به بدبختی فقرا پی ببرند، تازه متوجه می شوند که ثروتمندان و متمولان چگونه زندگی می کنند و نیز به جای این که چاقها بر اثر کم خوری لاغرتر شوند، با حلول عید فطر هر یک از آنان پنج کیلوگرم اضافه وزن می آورند . این عوارض به این علت ایجاد می شوند که ما هنوز اصول صحیح روزه داری را یاد نگرفته ایم …

معنای روزه خواص اینست که اگر فقط شکم روزه باشد، روزه صحیح است و تارک الصوم نیستیم و اما خدا این روزه را قبول نمیکند. آیت الله مظاهری می گوید: خدا روزهای را دوست دارد که انسان متقی باشد و معنای متقی یعنی همین که تمام اعضا و جوارح او همیشه روزه باشند و من جمله در ماه مبارک رمضان. اگر جان انسان روزه باشد، حواس پنجگانه، براى همیشه حواسش جمع خواهد بود و به سوى پلیدیها و پلشتیها، پا نخواهد نهاد. روزه جان، خوددارى کردن حواس پنجگانه از باقیمانده گناهان است و خلوت و آسوده ماندن دل از تمام اسباب پلید».

معنایش این نیست که چیزی خورده، بلکه روزه درست است و کفاره هم ندارد، اما خدا قبول نمیکند و خدا این روزه را دوست ندارد: «… افکار بیهوده در دل نیاید، ولو اینکه افکار بیهوده و گناه هم نباشد، و انسان بتواند در ماه مبارک رمضان فکری جز خدا نداشته باشد و ذکری جز خدا نداشته باشد و یادی جز خدا نداشته باشد، آنگاه هم روزه عوام یعنی روزه فقهی و مرجع تقلید را گرفته و هم روزه علمای علم اخلاق را گرفته یعنی روزه متقین را و هم روزه عرفانی گرفته است و این مهم است. این آثار در واقع آثار اصلی فلاسفه هستند از جمله تأملات در فلسفهی اولی اثر دکارت، جهان همچون اراده و تصور شوپنهاور و تبارشناسی اخلاق نیچه.

برحسب اصل لغت هر پوشش حجاب نیست؛ آن پوشش حجاب نامیده می شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد. لذا افرادی که از ازدواج روی میگردانند، در واقع به طور ناخودآگاه با فطرت و طبیعت خود به جنگ برخاستهاند. البته در محيطهاى اسلامى و مذهبى، مخصوصا در محيط ايران بعد از انقلاب جمهورى اسلامى، بسيارى از مسائل حل شده، و به بسيارى از اين سؤالات عملا پاسخ كافى و قانع كننده داده شده است، ولى باز اهميت موضوع ايجاب مىكند كه اين مساله به طور گستردهتر مورد بحث قرار گيرد. با انجام این دستور مذهبی، افراد متمکن، وضع گرسنگان و محرومان اجتماع را به طور محسوس درمییابند و این باعث میشود که به کمک محرومان بشتابند.

آیت الله مظاهری بر اساس روایات روزه به سه قسم دسته بندی می کند و می گوید: روزه منقسم میشود به سه قسم: یک روزه عام، یعنی عموم مردم روزه میگیرند و این روزه عام طبق رسالههای عملیه است و به این روزه عوام یا عام میگویند؛ یعنی عموم مردم اینطور روزه میگیرند و شکم آنها روزه است. هرگاه روزهدار توانست به هنگام روزه به خاطر خدا از گناهانی که برایش پیش میآید دوری جوید و نفس خود را به صبر و شکیبایی در برابر تمایلات نفسانی و شهوات حیوانی ملزم نماید و احساس کند که خداوند به احوال او آگاه است و اسرار و رازهای قلبی او را میداند و مدت یک ماه بر این حالت معنوی و تسلّط روحی باقی بماند، بدون شک دوام این تسلّط روحی که همراه با تحمّلات جسم است، انسان را طوری بار میآورد که همیشه مراقب ذات الله باشد و از خدا پروا داشته باشد و از عذابش بیمناک باشد و به هنگام نزدیک شدن به گناه خدا را ناظر و حاضر بداند و به خاطر شرم و حیا از او از آن گناه دوری جوید و قدرت بر ترک لذتها و تمایلات نفسانی، او را تشویق مینماید تا از آنها دوری جوید، به همین جهت این حالت توجه او را به انجام کارهای خیر وادار میسازد.

وی ادامه می دهد: قسم دیگری هم هست و مثل همین لذت در عبادت است و به همه نمیدهند و اما شما میتوانید از خدا بگیرید و آن اینکه دل هم روزه باشد. پيروان فلسفه رهبانيت و ترك لذت براي اينكه محيط را كاملاً با زهد و رياضت سازگار كنند بين زن و مرد حريم قائل شده پوشش را وضع كرده اند، كما اينكه با چيزهاي ديگري هم كه نظير زن محرك لذت و بهجت بوده است مبارزه كرده اند. دکارت یک دوگانگی متافیزیکی ایجاد کرد که بین ذهن که جوهر آن تفکر است و ماده که جوهر آن امتداد در سه بعد است تمایز قائل میشود.

فلسفه عملی نیز از سه قسمت تشکیل می شد: اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مد ر ن اولی در رابطه با تدبیر امور شخصی انسان بود. با توجه به احکام و فلسفه عبادی روزه، میتوان نتیجه گرفت، روزه یکی از بهترین عبادات و اعمال ایجاد تعادل در جسم و روح انسان و عامل مؤثر جلوگیری کننده از بسیاری بیماریها و امراض کشنده است. زیرا احکام الهی و دستورات دین مبین اسلام بر اساس علم و شریعت خداوند عالم و حکیم و جهت سعادت بشر مقدر گردیده و ثابت است اما علوم بشری متغیر و قابل تبدیل می باشد.

شور دو هفته قبل از ماه مبارک رمضان و مقایسه ی آن با خریدهای مردم در شب اول این ماه، مشاهده می کنیم که در نگاه اول جمعیت چندانی مشغول خرید کالاهای خوراکی نبوده و حالت طبیعی در این بازارها جریان داشته اما در نگاه دوم (شب اول ماه) ازدحام و افزایش چند برابری مشتریان و عرضه فراوان کالاها، ملاحظه گردیده است. این یک واقعیت تلخی است که حکایت از این دارد در این ماه مبارک خرید ها چند برابر شده و این دلیل واضحی است مبنی براین که سفره های ماه رمضان متنوع تر و رنگین تر شده و ما پزشکان آن را به خوبی مشاهده می کنیم.

ما دوست داریم زندگي بهتري داشته باشيم. عشق در لحظه ای پدید می آید، دوست داشتن در امتداد زمان؛ این اساسی ترین تفاوت میان عشق و دوست داشتن است. این سموم پس از پایان ماه مبارک رمضان و کاهش وزن، در بدن تجزیه شده و دفع می گردند . هر چند چنین تعریفی منجر به قرار گرفتن دوستداران دانایی در حیطه فلاسفه نمی شود، اما در ابتدایی ترین سطح خود می تواند موجب قرار گرفتن آنان در پرتو دانایی شود. وی می افزاید: روزه دیگر مقداری بالاتر از این است و علاوه بر اینکه شکم روزه است، آن مفطراتی که در رساله گفته شده و اجتناب شده، اعضا و جوارح هم روزه هستند.

ولی متاسفانه آنطور که باید و شاید اصول بندگی را درک نکرده و این ماه مبارک را نشناختیم. روزه یکی از عبادتهای مهم و از ارکان دین اسلام است، هم در آیات قرآن و هم در احادیث مأثور و روایات ائمه در کنار نماز و دیگر عبادات توجه بسیاری به آن شده است تا جایی که قضای آن را باید به جا آورد و هیچ کوتاهی در این مورد از کسی پذیرفته نیست. مگر نه این است که ما هنگام بیماری حاذقترین پزشک را انتخاب و به او مراجعه کرده و با اعتقاد به صحت تشخیص او، داروهای تجویز شده را تهیه و بدون چون و چرا مصرف می کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید