بحرین نوک پیکان توطئههای عربی- صهیونیستی ضد ایران

واعظ میگوید: «جنگ اوکراین؛ از همین حالا تبعات مهم اقتصادیاش را بر جهان تحمیل کرده است: قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسیده است. با وجود این، زمانی که قیمت جهانی نفت تا حد درخور توجهی پایین آمد، هیچ یک از کشورهای شورا نمی خواست با تکیه بر این که عراق طبق جدول زمانی بدهی های خود را خواهد پرداخت، وضعیت مالی خود را بی ثبات کند. تا 1988، میزان بدهی عراق به حدی افزایش یافت که بازپرداخت کامل آنها بعید به نظر می رسید. بین سال های 1981 تا 1988، جنگ ایران و عراق در صدر دستور کار شورای همکاری خلیج فارس قرار گرفت. مردم افغانستان هزینه های وحشتناکی را برای جنگ پرداختند. تمایل عربستان و کویت برای عرضه کمک های مالی به عراق را باید با توجه به اکراه آنها در کمک نظامی توجیه کرد. برخلاف ادعاهای مطرح، از بین کشورهای عربی تنها اردن، مصر و سودان به عراق نیرو و کمک نظامی ارسال کردند و هیچ یک از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تسلیحات زرادخانه های کوچک خود را در اختیار عراق قرار ندادند، هرچند عربستان احتمالاً هزینه خرید تسلیحات از فرانسه را تقبل کرده بود. بدهی های عراق تا حد زیادی ماجراجویی این کشور را به ویژه در منطقه خلیج فارس کاهش داد.

البته، عراق می توانست با افزایش فروش نفت بدهی های خود را پرداخت کند. بیشتر اتباع کشورهای آسیایی، به ویژه بنگلادش و فیلیپین تاوان ورود نفت و کالاها به خلیج فارس و خروج آنها را از این منطقه تحمل کردند. ارزش نفت ایران در جنگ دوم جهانی برای متفقین اگر بیشتر از پل پیروزی نبود مسلما ارزش و اهمیت آن کمتر هم نبود. بدونِ محافظتِ دولت ـــ و با فقدانِ قوانینِ جنگ سایبری ـــ شرکتهای خصوصی آمریکایی درمعرض ریسکِ بالایی هستند، چون قوانینِ سختگیرانۀ این کشور، استفاده از اشکالِ مختلفِ دفاع سایبری را توسط شرکتهای خصوصی، ممنوع کرده است. در این زمینه روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارانوت صراحتا فاش کرد یک توافقنامه امنیتی میان بحرین و اسرائیل به امضا رسیده که به موجب آن یکی از بنادر بحرین به عنوان پایگاه نیروی دریایی اسرائیل مورد استفاده قرار خواهد گرفت. شفقنا- سفیر افغانستان در تهران با بیان اینکه توافقهای کلی میان ایران و افغانستان در مساله آب انجام شده است، گفت:مباحث مربوط به رودخانه هیرمند، خشک شدن هامون و تالابها و نیز هریرود از جمله مسائلی است که در مورد آنها تفاهمکلی صورت گفته و مورد قبول طرفین است.

چقدر کارشناسان وزارت خارجه در این مورد تأثیرگذار بودند و چقدر منابع آنها به نسل بعدی رسید؟ این موفقیت نقطه عطفی در تاریخ جنگ عراق با ایران به شمار می آید و ناکامیهای بعدی عراق از همین عملیات شروع شد (درودیان ، ۱۳۷۸ ش الف ، ص ۱۶۴). به نظر میرسد این تصمیم دولت پاکستان با توجه به شرایطی که در آن دوره وجود داشت یک انتخاب عاقلانه بود که توسعه بیشتر روابط این کشور با ایران را در سالهای پس از جنگ به دنبال داشت. دوم آن که، مواضع واحد شورا در طول هشت سال جنگ به تدریج تکامل یافت که نشانه فرآیند تصمیم گیری شورا در رویارویی با تحولات بسیار سریع بود. این کشورها از گسترش احتمالی جنگ و ایجاد شورش های داخلی می ترسیدند. البته، حکام این کشورها شخصاً از سلطه احتمالی عراق بر منطقه خلیج فارس هم نگران بودند. با تحقق نیافتن ادعاهای عراق مبنی بر پیروزی سریع و کامل، رهبران شورای همکاری خلیج فارس انتظار داشتند که ایران درگیر جنگ فرسایشی شود.

شیخ نشین های محافظه کار خلیج فارس شامل بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی حدود یک دهه دلمشغول جنگ ایران و عراق بودند. از نظر وام دهندگان و کمک کنندگان، انتظار بازپرداخت بسیار پایین بود؛ زیرا، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دیگر به عراق وام تجاری نمی دادند، بلکه کمک های مالی را بنا به دلایل سیاسی توجیه می کردند. وضعیت نظامی غالب ایران در خلیج فارس تا حد زیادی بر ارزیابی این کشورها از نتایج جنگ تأثیر گذاشته بود. مواضع و عملکرد کشور عمان در دوران جنگ تحمیلی متأثر از مواضع کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و شورای همکاری خلیج فارس و در این چارچوب یود بود از این رو به بررسی موضع گیری عمان در قالب شورای همکاری خلیج فارس خواهیم پرداخت . در این میان بحرین دومین کشور حوزه خلیج فارس بود که بعد از امارات توافق سازش با رژیم اشغالگر صهیونیستی را امضا کرد. در حالی که نسبت به میزان این کمک ها اتفاق نظر وجود ندارد – بین 25 تا 65 میلیارد دلار – باید گفت این دو کشور با کمک به عراق بر اساس منافع ملی مد نظر خود عمل کردند و هر دو حمایت از بغداد – و البته نه رژیم صدام – را انتخاب بد از بدتر می دانستند.

دیدگاهتان را بنویسید