شعر زیبای عاشقانه برای اس ام اس

آیا زن اسباب نشاط مرد را فراهم می کرده یا بخشنده کرامت و کمال بوده است؟ گفتم آیا میشود با یک نگاه عاشق شوم ؟ می توانید این مطلب را با دوستان خود از طریق شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. این ترجیعبند از ترجیعات شگفتانگیز عاشقانه است، مجموعاً 22 بند دارد که با بیت «بنشینم و صبر پیش گیرم/دنباله کار خویش گیرم» از یکدیگر جدا میشوند. واین در دیوان شمس هم مشهود است، چون در دیوان شمس مولانا تنها به سمت وسوی جمال ومحبت زن است که از دیدگاه مردان متعصب زمان دیده نمی شود و آن همان هویت الهی زن است .

چشمی که جمال تو ندیدهست چه دیدهست؟ زمانی که حافظ همدم قدرتمندان و صاحبان جاه مقام است ضمن نگاهی کوتاه به زیبایی، آرزوها و انتظار بیهوده از جنس لطیف را مطرح می کند. در این پژوهش ضمن بررسی و جایگاه زن در آثار بزرگان و ستارگان طراز اول علم و ادب ایران مخصوصاً نقش زن در دیوان حافظ و جایگاهی که در ذهن و ضمیر حافظ داشته است تحلیل و بررسی میشود. زن در شاهنامه و در ذهن و ضمیر حکیم طوس: اساسی ترین نکته در شاهنامه در مورد زن این است که در هیچ داستانی از شاهنامه نمی توان مدعی شد که داستان بدون نقش و تاثیر و حضور زن پایان پذیرد.

فروغ شاعری است که زنانه عشق ورزیده، عاشقی کرده است و معشوق بوده است. محمد علی بهمنی نامی آشنا در عرصه شعر و شاعری دارد که مجموعه “غزل زندگی کنیم” او در لیست کتابهای شعر پرفروش قرار میگیرد. زن در بینش مولانا برعکس آنچه که دیگران تصور کرده اند و یا بر عکس زشتترین داستان مثنوی معنوی در دفتر پنجم که در مورد «خاتون وخر» است، همه وهمه نشاندهنده مودت و نماد مهربانی ومهرورزی خداوند کریم است زن موهبت ومحبتی است که پروردگار بر اساس آیه مودّت ورحمت ( روم -۲۱) زن را مایه آرامش وعزّت وآزادی انسانیت قرار داده است.

داودی در این مجموعه، اشعار نیمایی خود را گنجانده که در عین کوتاه بودن اثری ماندگار بر روح و جان مخاطب دارند. در اکثر منابع قلم فرسایی شده است ولی سیمای زن در دیوان حافظ نکتهای است که شاید به علت دو بعدی بودن(عرفانی – زمینی)بودن موضوع کمتر به آن پرداخته شده است. یکی از بهترین شاعران ایرانی، مولانا جلال الدین است که اشعار او امروزه نیز ورد زبان بسیاری از افراد است. به عنوان یک ایرانی، کدام یک از شاعران معاصر کشور خود را می شناسید؟ از نظر بسیاری از جوانان، او بهترین شاعر معاصر ایران است. اشعار قروغ فرخزاد درباره زن | فروغ فرخزاد از بهترین شاعران معاصر ایران می باشد.

واضح است که چون حافظ را ترجمان روح ایرانی نامیده اند وگفتهاند حافظ حافظهی ماست و شعر او سرشار از اندیشههای عمیق حکمی و عرفانی و احساسها و عواطف ژرف انسانی است و والاترین جایگاه را در نزد فارسی زبانان دارد از این رو یافتن جایگاه زن در اشعار او، نگاه هر ایرانی را به این موجود مقدس با معناتر وآشکارترنمایان میسازد و نگارنده علاوه بر نگاه گذرا بر دیدگاه بزرگان، دیدگاه حافظ در مورد (زن) را بصورت کاملتر مورد بررسی قرار داده است . تحلیل مقام و موقعیت زن موضوعی است که از نظر شخصیتهای بزرگ فرهنگی کشورمان چون فردوسی، سعدی، مولوی و حافظ قابل تامل بوده است و به دلیل فخامت جایگاه آنها در عرصه فکر و هنر ایرانی – اسلامی و نگاه ویژه ای که این بزرگان به جهان و اسلام دارند و برای پی بردن به منزلت موجودی که مرد از دامن او به معراج می رود بهترین روش و شیوه برای شناسایی بیشتر این متغیر، مراجعه به متون و آثار این بزرگان را به شیوه کتابخانهای و میدانی می دانم.

سهراب سپهری شاعر، نویسنده و نقاش ایرانی در سال ۱۳۰۸ در خطه کاشان متولد شد. علی اسفندیاری، معروف به نیما یوشیج، در سال ۱۲۷۴ در روستای یوش از توابع مازندران متولد شد. سپهری در یکم اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۹ و در شهر تهران، بر اثر سرطان دار فانی را وداع گفت. این مطلب قابل ذکر است که که قسمتی از این مقاله در سال ۱۳۸۶ در ماهنامه فاخته سال دهم(شماره ۱۰۵ صفحه ۴) از طرف نگارنده به چاپ رسیده است و عده ای مطالب را کپی کرده و بنام خودشان در سایتهای مختلف آن را ارائه داده اند و از آن بهره بردهاند و عدهای دیگر هم که خودشان کار کردهاند.

مجموعه تجربیات و رمزهای زندگی که مولانا به آن دست پیدا کرده است، در قالب دیوان اشعار او به همه مردم ارائه شد. شعری که در مرکز صفحه وجود دارد شامل چهار سطر می باشد که به صورت مورب نوشته شده است. مجموعه کتابهای شعری که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم صرفا قسمت کوچکی از لیستهای منتشر شده توسط نمایشگاههای کتاب مختلف در رابطه با پرفروشترین کتابهای شعر است. قلب کسانیست که دوستشان داریم… که به دل آری و به زبان نه داریم! حتی روی سنگ قبر شاه جهان نیز با متون فارسی زینت داده شده است که این موضوع نشان از گسترش زبان و فرهنگ ادبی ایران در هند آن دوران است.

مولانا در دوران زندگی خود «جلال الدین»، «خداوندگار» و«مولانا خداوندگا» لقب گرفته بود. از طرفی در دوران حافظ که شیوه مرد سالاری در همه جای گیتی برقرار بوده تا چه اندازه می توان زن را از دیدعرفانی نگریست؟ سخت است که بپذیریم که شخصی چون حافظ و حتی افرادی از این قبیل فقط در انتظار این باشند که دلبر با حضور خودش خاک را مشک خُتن کند و حضورش غیر از کرامت و کمال معنوی باشد و معنویت زن را مد نظر نداشته باشد و از طرفی در جهان عرفانی و حوزه نگرش عارفان اصلا وجود فیزیکی زن واقعیت ندارد بلکه بیشتر ساخته ی ذهن و زمان شاعر است تا زن را به عنوان نمادِ جمال و جلوه حضرت دوست معرفی نماید و جلوههایی هر چند اندک و محدود از حضرت حق سبحانه و تعالی را در قالب کلمه و کلام بکار گیرد.

این نامهها هر یک در زمانهای مختلفی نوشته و ارسال شدهاند. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب برای ما ارسال نمایید. دوست دارم بدونم شما چه شعر انگیزشی بلد هستین اون رو تویِ کامنت ها برامون ارسال کنید. برسر این واژه باید قدری درنگ کرد یکی از مفاهیمی که میتوان پیرامون آن بحث کرد زن در شعر حافظ است در اشعار حافظ انعکاس موجودی است که خارج از جهان حس ظاهری در ذهن سیال شاعر حضوری متجرد دارد زیرا که بزرگان و حکیمان و فقها و عرفا از جذبه های عرفانی بهرهمندند.

از جنبه دیگر متاسفانه تمام این لحظه هایی که می گذرند، فرصت هایی است که از دست رفته و دیگر تکرار نخواهد شد. وقتی چیزی را بدست می آوریم، به خود افتخار کرده، حس خوبی به ما دست می دهد و به مرحله بالاتری از مهارت، احترام و فرصت ها گام می گذاریم. در بینش مولانا زن ومرد صاحب روح خدایی وعشق الهیاند وهیچ تفاوتی بین آنها در نزد ذات اقدس الهی نیست و زن در این میان جز محبت ومودت چیزی نیست.

من یک آدم فنی هستم و تا به امروز شغل های زیادی رو تجربه کردم این رو گفتم بدونید که ترانه های من زور زدنی نیست و به لطف خدا همشون رو بصورت آگاهی دریافت کردم و به قلم من جاری شده و خدا رو بابت این موضوع شکرگزارم که این افتخار رو نصیب من کرد تا پیامهای زیباش رو در قالب ترانه دریافت کنم و برای بنده های خوبش بخونم و هزاران مرتبه شکر در این مسیر آهنگسازهای با ذوق و کار درستی رو پیش روم گذاشت. منتهی خواهشهای نفسانی وزیاده خواهیهای امیال طبیعی انسان وفی نفسه جنس مرد است که همواره در طول تاریخ بر زن جفا رانده است .

دیدگاهتان را بنویسید