فلسفه به زندگی تعلق دارد – ایرنا

اگرچه ظهور با اراده الهی رخ می دهد اما سنت الهی بر این است که باید زمینه های این پدیده بزرگ و تاریخی توسط فرام شود تا مشیت خداوند به آن تعلق قرار بگیرد. این کادر کارآمد در خانواده تربیت می شود اگر چنین دیدگاهی در دختران و پسران شکل بگیرد هدف از تشکیل خانواده مشخص می شود و اگر سختی هایی وجود داشته باشد چون هدف مقدس و آرمانی است، آستانه تحمل زوجین بالا می رود چنان که در ازدواج بزرگان دین به ویژه امام علی و حضرت زهرا علیهماالسلام این سبک و سیره را می بینیم و خروجی آن ازدواج هدفمند و دارای افق کلان، تربیت فرزندانی است که هر یک در برهه های حساس، اسلام را از گزند و آسیب مصون داشته اند.

حال آن کافر بیچاره اگر زیر بار نرود و به فلسفه اشکال بگیرد لابد باید ده سالی او را مجبور کنیم زانوی تلمذ بزند و پس از آموختن فلسفه، اشکالاتش رفع شود و آن را بپذیرد و مسلمان شود! ازدواج موقّت یا مُتعَه یا نکاح مُنْقَطِع یا عقد موقت نوعی ازدواج است که زن با قرائت صیغهای، خود را برای زمانی معین و محدود به ازدواج مرد در میآورد. کلمه مُتعِه که «اسْتَمْتَعْتُم» از آن گرفته شده است در اسلام به معنی ازدواج موقت است، و لفظی است که معنای اصطلاحی خود را در زمان حیات رسول الله به دست آورده است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاعپرس، حجتالاسلام محسن عباسی ولدی در برنامه «بدون توقف» با اشاره به اینکه درست است سن ازدواج بالا رفته، ولی به این کلیت نمیشود قبول کرد که جوانان نمیتوانند ازدواج کنند، گفت: در واقع موانعی سر راهشان است که برخی نمیخواهند آن موانع را بردارند و مطلب دیگر اینکه هر چیزی که در خصوص مدارا و آسانگیری گفته میشود ربطی به تلاش و کوشش مسئولان ندارد برنامه و وظیفه و کار مسئولان متفاوت است و باید تمام تلاششان را بکنند که ازدواج سهل و آسان شود.

اما اگر فرهنگ مهدویت وارد بحث خانواده و ازدواج شود هدفگذاری آرمانی و مقدس را برای آن تعریف می کند، چراکه در سبک زندگی منتظرانه و مهدوی، فلسفه ازدواج و تشکیل خانواده برای آن است که زوجین برای زمینه سازی ظهور امام زمان(عج) کنار یکدیگر قرار بگیرند. فاطمه آقایی در گفتگو با خبرگزاری«حوزه» در اصفهان، با اشاره به «راهکارهای ترویج ازدواج آسان»، گفت: در تمام ادیان الهی به امر مقدس ازدواج توصیه شده است و طبق موازین دین اسلام یکی از خصوصیات ازدواج موفق انجام آن در سنی مناسب می­ باشد. اگر شهرتمحوری، پولمحوری، آرامشمحوری و آسایشمحوری را هدف ازدواج ندانیم بلکه آنها را وسیله رسیدن به رشد و تعالی در نظر بگیریم، و اگر فرهنگ مهدویت را در جامعه ترویج کنیم، جوانان آنقدر به وسایل مادی و دنیایی سرگرم نمی شوند که از هدف غایی یعنی حرکت در مسیر رسیدن به پایان روشن تاریخ بازبمانند.

یعنی در فرهنگ و مهندسی مهدویت و انتظار، ازدواج زمینه ساز ظهور و تحقق آن وعده موعود است؟ قدر مسلم این است که اصل مشروع بودن این نوع ازدواج در زمان پیامبر(ص) قطعی است و هیچ گونه دلیل قابل اعتمادی درباره نسخ شدن آن در دست نیست. مسلمانان در مشروع بودن متعه در دوره پیامبر(ص) اتفاق نظر دارند؛ ولی در اینکه این حکم شرعی بعد از پیامبر نیز باقی است یا نه، اختلاف دارند.

و در اين مقام است كه انسانها با كمي توجه به رشحاتي از مفهوم خدا بودن و بنده پروري پي مي برند . عموم مردم از این پدیده ها پی به هیچ چیزی نمی برند و حوادثی که در جهات اتفاق می افتد، هیچ جذابیتی برایشان ندارد. مهمترين نيازى كه بر اثر ازدواج تأمين مىشود، نياز به آرامش و احساس امنيت و آسودگى است اين نياز كه در سرشت آدمى ريشه دارد، چنان مهم است كه خداوند در بيان فلسفه ازدواج مىفرمايد: «از آيات و نشانههاى خداوند اين است كه براى شما از جنس خودتان همسرانى قرار داديم تا در كنار آنان آ رامش يابيد.»2 بنابراين، همسر موجب آرامش و امنيت خاطر و محيط خانه وسيله آرامش روحى زن و مرد قرار داده شده است.

با تأمين اين نياز جسمانى، فرد از نظر روانى، ذهنى و اخلاقى به آرامش مىرسد و مسير بسيارى از انحرافات جنسى و اخلاقى و اجتماعى بسته مىشود. البته روشن است كه در پرتو ازدواج يكى از نيازها و غرايز مهم انسان (غريزه جنسى) تأمين و به روشى درست ارضا مىشود. تهران – ایرنا – استاد دانشگاه و رییس اسبق دانشگاه تهران گفت: ازدواج فلسفه ابداع، بقا و حیات انسان است و فلسفه خلقت بر زوجیت استوار است . سعید بینا مطلق از دیگر مدرسان دانشگاه اصفهان نیز به معرفی فلسفه یونان پرداخت و گفت: فلسفه یونان به مسائلی می پردازد که امروز نیز نیاز ما است.

از جابر بن عبدالله و مسلمة بن اکوع روایت کرده است که: منادی رسول خدا(ص) به سوی ما آمد و گفت: پیامبر(ص) به شما اجازه فرمود تا زنان را متعه کنید. سپس به ما اجازه داد تا با پرداخت مهریه (جامه و امثال آن) زنان را به عقد موقت خود درآوریم. اما مسئله چگونگی اندیشیدن به ناامیدی دینی به نحوی که اجازه دهد ارتباط میان فلسفه و ادبیات روشن شود، در خوانش کریچلی از بکت امکان وجود پیدا میکند. آنچه موسوم به فلسفهی تحلیلی است، قدمتی در حدود صد و بیست سال دارد.

این مشاور خانواده با اشاره به اینکه یکی از دلایل زیاد شدن طلاق، انتخاب نادرست است، اظهار کرد: انتخابی که با یک نگاه و یک به دل افتادن شروع شود به همین سادگی هم از بین میرود، چه کسی گفته ازدواج باید با عشق شروع شود، من عقیده دارم که انسان باید با عشق زندگی کند، اما با این قاعده و عشقهای اینچنینی که با یک نگاه و با یک حس اولیه تولید میشود هم مخالفم، این عشقها بادوام نیستند، من میگویم ازدواج باید عاقلانه و مبتنی بر هدفی باشد که من در ازدواج به دنبال آن میگردم، عشقی که در مسیر زندگی تولید میشود، عشق ماندگار است.

توليد و تكثير نسل را نبايد كوچك و بى اهميت شمرد؛ زيرا هدف آفرينش جهان وجود انسان و پرورش و تكامل او است. اما برای ملاصدرا که با وجود پیروی از جنبه هایی از فلسفه مشّائی، هم از منابع فکری دیگر متأثر است و هم خود صاحب تعبیر و تفسیر ویژه ای از جهان است، حرکت جوهری نه تنها غیرممکن نیست، بلکه برای او اصلاً هر حرکتی حرکت جوهری است و سپس به تبع آن، حرکت عرضی موضوعیت پیدا می کند.

وقتی هدف ازدواج را زمینه سازی ظهور قرار دهیم، درمی یابیم بسیاری از سنت های مرسوم برای ازدواج، مانع از دستیابی به آن هدف بزرگ و فراتر از آن انحرافی و خرافی است. آیا حقیقت گریزناپذیر فناپذیری بشر، دستیابی به هر معنای واقعی و پایدار را ناممکن می سازد؟ صرف نظر از درستی یا نادرستی محتوای نظرات ملاصدرا، نگاه او به مسائل علمی و ظرفیت و گنجایش علمی فلسفه ی او در پیوند با علم پیشرفته ی امروز اهمیت دارد. آیا این فاصله بین فلسفه و زندگی روزمره فاصلهای واقعی است که نیاز به پرشدن و کم شدن دارد؟

مگر خداوند جمیل و دوست دار زیبائی ها، از همه کس حتى شوهر به زن نزدیکتر نیست؟ مانع شرعی عبارت است از مواردی که از نظر شرعی، ازدواج ممنوع است مانند: خویشاوندی نَسبی یا سببی یا شیری یا عده یا شوهر داشتن. متعه یا ازدواج موقت بدین معناست که زن، شخصا یا به وسیله وکیل خویش، خود را برای مدتی معلوم با مهریه تعیین شده به ازدواج مردی درآورد که در ازدواج با او مانع شرعی نداشته باشد. این نوع ازدواج، در قانون مدنی ایران به رسمیت شناخته شده و ازدواج موقت در ایران به نام صیغه معروف است.

هیچ کس جز پیامبر(ص) حق نسخ احکام را ندارد، و تنها او است که میتواند به فرمان خدا پارهای از احکام را نسخ کند، و بعد از رحلت پیامبر(ص) باب نسخ به کلی مسدود میشود و گرنه هر کسی میتواند به اجتهاد خود قسمتی از احکام الهی را نسخ نماید و دیگر چیزی به نام شریعت جاودان و ابدی باقی نخواهد ماند. منابع تاریخی اعم از شیعه و سنی نشان میدهد که در زمان رسول خدا(ص) و بعد از رحلت ایشان یعنی در زمان خلیفۀ اول نیز متعه نساء انجام شده است. توليد و پرورش انسانهاى خدا پرست و موحد و نيكوكار و صالح، مطلوب خداى جهان آفرين است.

طفل در رحم مادر به وسیله جفت و از راه ناف ، تغذیه می کند ، ولی وقتی پا به این جهان گذاشت ، آن راه مسدود می گردد و از طریق دهان و لوله هاضمه ، تغذیه می کند . پختگی ای که در پرتو ازدواج و تشکیل خانواده ایجاد می شود در هیچ جای دیگر نمی توان به آن رسید و آن را فقط در ازدواج و تشکیل خانواده باید بدست آورد». از دل فلسفه، مدل اخلاقی بیرون بیاید که بگوید چگونه می­توان اخلاق را مدل­مند کرد و در این مدل چگونه می­توان تغییرات وضعیت اخلاقی را کمی­سازی نمود به طوری که دقیقاً دستورات شما، همراه با دستورات کمی معین باشد، همان طور که دستورات یک پزشک برای ایجاد تعادل، دستورات کمی هم هست.

فقهای امامیه به مشروعبودنِ ازدواج موقت پس از پیامبر(ص) معتقدند. درحالی که این آیه ارتباطی با مسئله مورد بحث ندارد زیرا این آیه درباره طلاق بحث میکند درحالی که ازدواج موقت طلاق ندارد و جدایی آن به هنگام پایان مدت آن است. فلسفه شغل و حرفه شان نباشد و از طریق آن به ثروت و جاه و مقام و مناصب دانشگاهی نرسند، بلکه با فلسفه زندگی کنند. در رابطه با فلسفه زندگی با کتاب صوتی همراه باشید. مطالب این کتاب به صورتیاست که در فصل «اخلاق کمونیستى» مفهوم تکامل از نظر مارکسیسم و نیز آزادى و مساوات از دیدگاه این مکتب طرح و نقد گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید