فلسفه تحلیلی چیست؟

روزه، درس مساوات و برابری در میان افراد اجتماع است. در این درس به انسان آموخته می شود که مسلمانی تنها شامل روزه گرفتن در رمضان .و عبادت نیست. یکی از نتایج اخلاقی روزه گرفتن نیز درس یادگیری است. یک ماه روزهداری در سال جاری در یکی از روزهای 18 و یا 19 جولای( 27 یا 28 تیر) به پایان خواهد رسید چراکه ماههای هجری قمری میتواند 29 و یا 30 روز به طول بینجامد و سرانجام عید فطر بار دیگر از راه میرسد.

یعنی یکی مقداری تقوا کسب می کند و یکی در حد اعلی تقوا حاصل می کند. یعنی تقوا در روح و جسمشان رسوخ پیدا نمی کند. رمضان ماه دعا است بنابراین همه راه ها برای بندگان باز شده تا به خدا نزدیک شوند و تقوا حاصل کنند. تصادف نیکى باید شهریار را با قانونگذار توانا قرین کند.»17 افلاطون باز تأکید مى کند هر چه عده فرمانروایان بیش تر باشد به همان نسبت وضع قوانین درست دشوارتر مى شود، در حالى که هر چه شمار حکمرانان کم تر باشد، قانونگذارى آسان تر خواهد بود.

به طور کلی، خوانندهای که با کلیت فلسفه اخلاق آنچنان آشنا نیست میتواند در این فصل با اهم مسائل مربوط به فلسفهی اخلاق، به طور خلاصه، آشنا شود. در نظر ملاصدرا، این طور نیست که خداوند یک بار جهان را آفریده باشد و دیگر آن را به حال خود رها کرده باشد. همه اینها آن تناسب تقوایی که می خواهیم به دست آوریم را بالاتر می برد و آن مراتب ارزشمند تر می کند. سپس می گوید: ما زنان غربی آرزو داریم مردان اروپایی به ما یکبار اینطور نگاه کنند ولی افسوس که زن در اروپا دلربایی و ارزش خودش را از دست داده است.

بررسى فلسفه احکام و تلاش براى شناخت حکمت افعال و اوامر و نواهى خداوند، کارى نوپیدا نیست و عمرى به درازاى عمر ادیان الهى و اندیشه انسان در شناخت پیام وحى دارد. مشتقات صوم در قالب افعال مضارع و امر، دو مصدرش و اسم فاعل مونث ومذکر به کار رفته است. تبیین روابط خیر و درستی نیز در نظریات مختلف به اشکال مختلف بیان شدهاست. به همین دلیل قرآن با بیان لطیف به انسان امر نموده که در برابر این نعمت عظیم باید شاکر باشد. امام جعفرصادق(علیه السلام) میفرمایند: بالاترین جهادها، روزه داری در هوای گرم است، از همین رو باید به روزه داران تبریک گفت.

۳۸٫ شور اشراق (گفت ـ نوشت¬هایی درباره شعر و شخصیت شماری از حکما و ادبا)؛ تألیف / حوزهی هنری؛ چاپ اول: ۱۳۷۶ ش/۱۹۹۷ م. در حقیقت، هیچ گاه نمی توان گفت فلسفه چیست؛ یعنی هیچ گاه نمی توان گفت: فلسفه این است و جز این نیست؛ زیرا فلسفه، آزاد ترین نوع فعالیت آدمی است و نمی توان آن را محدود به امری خاص کرد. عبارتند از تشهد به معنای پذیرفتن دین اسلام، نمازهای یومیه 5 گانه، زکات به معنای نوعی صدقه دادن و حج یعنی طواف کعبه در مکه و به جای آوردن مناسک خاص آن در زمان معینی از سال قمری.

اگر حفاظ چراغدان را برداريم باد آن را خاموش مي كند و دود مي كند. نخست به زنان سالمند اجازه میدهد که بدون قصد تبرّج و خودنمایی، لباسهای رویی خود، مثل چادر را در مقابل نامحرم بردارند، ولی در نهایت میگوید: اگر عفت بورزند، یعنی حتی لباسهایی مثل چادر را نیز بر ندارند، بهتر است. که بتوانند حکیم شوند و به پرسشها و مسائل پیچیده هستی (ontology) پاسخ دهند. فلسفه ازدواج از منظر اسلام و از دیدگاه رونشناسانه در ۴ مورد مستتر است: آرامش روحی – جسمی، کامل شدن، تولید و پاسخ به میل جنسی. الف- هر دو دین اسلام و مسیحیت ازدواج را به عنوان تنها راه دینی، مشروع و قانونی جهت برقراری روابط جنسی و پاسخ به نیازهای زیستی وابسته به غریزه جنسی و تولید نسل و تکثر نوع بشر قبول دارند و معتبر میشمارند.

وی تأکید کرد: خود روزه داری راه تهذیب نفس است، منتها روزه داری معنای ساده اش همین نخوردن است. راه تهذیب نفس روزه اخص الخواص گرفتن است یعنی فقط شکم روزه نباشد بلکه روزه در فکر و ذهن و تخیلات و توهمات نفسانی هم باشد. فلسفههاي بزرگ گذشته بخشي مربوط به تحقيق در مفاهيم بنيادي تفكر است و بخش ديگر هم تلاشهايي است براي طرح حقايقي متفاوت با حقايق مورد بحث در علوم و با استفاده از روشهايي متفاوت از روشهاي آنها. زیباییشناسی به زیبایی، هنر، لذت، ارزشهای حسی، عاطفی، ادراک و مسائل مربوط به ذوق و احساسات میپردازد. 5. ۵- در بيستم رمضان سال هشتم هجري فتح مكه صورت گرفت كه خداوند جل جلاله اين پيروزي را به نام فتح مبين ياد كرده است.

6. ۶- باز هم در سال هشتم هجري درماه مبارك رمضان تمام بت هاي مكه و اطراف آن شكستانده شد. از اين رو ماه مبارك رمضان را مغتنم شمرده، از اين ماه بيشترين بهرهبرداري را داشته باشيد؛ چون انسان هميشه سالم نيست تا بتواند از فرصت ماه رمضان بهرهبرداري كند. افرادي كه قصد دارند، در ماه مبارك رمضان افطاري بدهند، از سفرههاي رنگين و انواع غذاها پرهيز كنند و با در نظر گرفتن اقتصاد مقاومتي از غذاهاي ساده براي اين افطاري استفاده كنند. با چنین نفسی می توان از رذائل اخلاقی نیز فاصله گرفت.

نیچه می گوید که همه به چیزی دلبستگی دارند و افراد والاتر به چیزهای والاتر، اما افراد فرومایه فکر می کنند که افراد والاتر به چیزی دلبستگی ندارند و ظاهربینی افراد فرومایه در نظر نیچه از سطحی نگری و ریاکاری آنهاست و برپایه هیچ شناخت اخلاقی نیست. این نظریه اخلاقی نوعی فلسفهٔ سیاسی که همان حکومت دمکراتیک است را نیز در پی خواهد داشت. به سادگی میشود پی برد به اینکه ؛ تا زمانی که اندیشه و زبان وجود دارد، منطق نیز وجود دارد.تا زمانی که منطق وجود دارد، استدلال نیز وجود دارد.تا زمانی که استدلال وجود دارد ،مغالطه و یا استدلال های صحیح وجود دارد.

هر گاه می کوشیم تا دریابیم که جهان چیست؛ آن گاه که در تکاپوییم تا جهان را شرح و توصیف کنیم، در پی آنیم که معنا و مقصود جهان را دریابیم . و هرگاه از زنان رسول متاعی میطلبید از پس پرده بطلبید، که حجاب برای آن که دلهای شما و آنها پاک و پاکیزه بماند بهتر است. از مجموع آیات و حدیث فوق به خوبی استفاده میشود که هدف و فلسفهٔ وجوب حجاب اسلامی، ایجاد تزکیهٔ نفس، طهارت و عفت و پاکدامنی در بین افراد جامعه، و ایجاد صلاح و پیشگیری از فساد است.

مسیحیان ارتدکس نیز حدود نیمی از سال را میتوانند اشکال مختلف روزه را تمرین کنند با این امید که این عمل موجب نزدیکی آنها به خداوند رحمان میشود. گاهی مثلا بعضی ها با ارتباط برقرار کردن با افراد ناشایستی به راحتی آن سرمایه را از دست می دهند؛ یا با رفتن به اماکن ناشایست، این سرمایه شان را از دست می دهند. ما هستیم که باید محافظ آنچه که به دست آورده ایم باشیم.

آنچه را که مهم است این است که با روزه تقویت می شویم. پس نتیجهٔ بزرگ روزه حصول تقواست که فوائد کثیره و منافع بیشماری دارد و تمرین کارساز بر ترک مشتهیات نفس است که با محدودیت موقت و معدود روح انسان را پرورش داده و مقاومت و قدرت ارادهٔ او را در برابر حوادث استوار میسازد و غرائز سرکش او را کنترل میکند. برای تزکیه روح انسان، علم اخلاق وضع شده و با این علم می توان روح سرکش انسان را آرام و از رذائل و پستی ها دور کرد. غرض من این نیست که دنبال علم کلام و فلسفه بروی و به کتابهای این دو علم مراجعه کنی بلکه تو را شدیداً منع میکنم (قبل از این که به کمال برسی) چون در بین آن کتب مطالب فریبندهای هست که چه بسا تو را اهل جهنم میکند حتی حدیث از اهلبیت (علیهمالسلام) هست که از هرگونه مراجعه به این دو علم منع میکند، بلکه غرض من مراجعه به کتب عقاید مرحوم مجلسی(ره) و مانند آن است.

گروهی از اهل تسنن عقيده دارند كه نكاح منقطع را پيغمبر اكرم خودش در اواخر عمر ممنوع كرده بود و منع خليفه در واقع اعلام ممنوعيت آن از طرف پيغمبر اكرم بوده است . این بخش نفس بخشی است مرتبط با برآوردن امیال و خواهشها. بنابراین ادامه کار با ما است. انس با قرآن یک طرف مسئله است، قرآن کلام خداست که ما زمزمه می کنیم مسئله دیگر کلام ما در مناجات با خدا است. مگر، آنكه با خود دچار تناقض شود، زيرا اثبات اينكه هيچگونه شناختي وجود ندارد و هيچ اعتقادي حق نيست، خود اثبات يك اعتقاد است. در مكتب اسلام، حفاظ و حجابي بين زن و مرد وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید