مهمترین مشکل فلسفه، معنای زندگی است/ معنای زندگی از نظرگاه مولانا – خبرگزاری مهر

اثر حاضر، دربردارنده گزیده ای از تحلیل ها، نصایح و مواعظی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت الله خامنه ای است که در ماه های رمضان در طول بیست و دو سال گذشته ایراد کرده اند. نویسنده اذعان می دارد که طی ۴۵ سال در کلینیک خصوصی خویش، متجاوز از پنجاه هزار روزه درمانی را نظارت کرده است. اول آنکه جوهر می تواند جدا باشد، اما بقیه مقولات نمی توانند چنین باشند؛ بدین معنا که جوهر مستلزم کیفیات است، اما کیفیات چیزهایی خارج از جوهر نیستند که جوهر علاوه بر خودش، به آن ها نیز نیازمند باشد. در مرتبه اول از این سلسله مراتب، مادّه اولیه (هیولای اولی) قرار دارد که فی نفسه ناشناختنی است؛ چون هرگز جدا از صورت نمی تواند وجود داشته باشد.

به طور کلی می توان گفت که مکاتب فلسفی به سعادت بشر می اندیشند، و هدف زندگی را رسیدن به سعادت می دانند اما در تعریف و مصداق سعادت نظرهای متفاوتی وجود دارد. همان طور که ذکر شده، باید توجه داشت که در روش اشراقی استدلال و برهان عقلانی کنار گذاشته نمی شود؛ بلکه اتکای تنها به برهان و عقل مورد سرزنش قرار می گیرد. در کفایت پوشش به گیاهان و برگ درختان در غیر حال ضرورت و نیز در اینکه پوشش به مثل گِل در حال اختیار کافی است یا تنها در حال ضرورت؛ و یا حتی در حال ضرورت نیز کفایت نمیکند ـ و در نتیجه چنین کسی فاقد ساتر محسوب میشود ـ اختلاف است.

بعضی در توصیف آن می­گویند که از سنگ و خشت و چوب است، و بعضی دیگر نیز آن را صورتی می­شمارند که در این مواد برای فلان غایت است. وی معتقد است هنگام روزه، بدن بیمار، پست ترین مواد را از سراسر بدن جمع آوری کرده و می سوزاند و نیروهای نوسازی بدن، تصفیه و ترمیم بافت ها را شروع می کنند. مثلاً خشم را عالم منطق میل به انتقام گرفتن یا چیز دیگری از این قبیل می­داند درحالی که دانشمند طبیعی آن را جوشش خون و ماده گرم پیرامون قلب می­داند (جمع شدن مواد گرم در اطراف قلب می­داند).

آنها معتقدند برای ادامه زندگی، تولد فرزندان و در نهایت تداوم نسل بشر، دو جنس باید به هم نزدیک شوند و این یک خواسته طبیعی است اما مگر کسی گفته که عشق غیرطبیعی است؟ این دلالت چون به طبیعت و مزاج آدمی مربوط است، طبیعی نام گرفته و چون لفظی است، به آن طبیعی لفظی میگویند. کتاب فوق که به هشت زبان دنیا ترجمه شده، بر اساس تجربه های نیم قرن پژوهش در درمان به وسیله روزه انتشار یافته و از روزه به عنوان اسرار اعجازآمیز در درمان بیماری ها نام برده شده است. مهم ترین محورهای این مباحث، عبارت اند از: توصیه بر قرائت، فهم و اُنس با قرآن، تبیین جامع مفاهیمی چون: تقوا، دعا، مناجات و استغفار، تحلیل زندگی و شخصیت امام علی-علیه السلام-.

جذبه هاي معنوي قرآن و نقش آن در رفع افسردگي و اضطراب و تأثیر اُنس با قرآن بر آرامش و آسايش و اميدواري به پروردگار و رحمت او و بيان برخي مسائل اخلاقي و اعتقادي مانند: مقدربودن رزق و روزي، عوامل كم يا زيادشدن رزق و روزي، آثار منفي شهوت راني، رواج برخي خرافات در مسائل ديني، آفات عجله و شتاب در امور مختلف زندگي، اهميت نظم و انضباط از منظر دين و بررسي آموزه هاي اعتقادي و تفسيري خطبه فدكيه، از مهم ترین سرفصل های این کتاب است. نویسنده به شرح بعضی اصلاحات و مفاهیم عرفانی موجود در دعاها پرداخته، ارتباط بین توحید و معارف توحیدی را با مسائل مربوط به امامت بیان نموده است.

اگرچه مسائل فلسفی میتوانند در اصل بسیار فنی باشند، میتوان و بايد آنها را به شکلی غیرفنی هم بیان کرد. طبق این تعریف ـ چنانكه بعضی تصریح كردهاند(4) صفات ناپایدار و غیرراسخ در نفس، مثل غضب شخص بردبار و یا صفاتی كه ازروی تفكر و تأمل صادر میشوند، مانند بخششِ بخیل، از دایرة اخلاق و ارزشهای اخلاقی بیرون میروند، اما از طرفی، هم شامل فضایل اخلاقی میشود و هم رذایل اخلاقی. افلاطون هم معتقد است که هنر باید تابع موازین حکمت الهی باشد و چون نبود، گفت اینها را باید بیرون کنید. در این كتاب، به بحث در مورد محتوای عرفانی ادعیه ماه رمضان مانند: توحید و خداشناسی، رابطه توحید با ولایت اهل بیت-علیهم السلام-، نشانه های موحدان، اسما و صفات الهی و كسب مقامات سلوكی پرداخته شده است.

نگارنده، روزه گرفتن، حج به جاآوردن، عبادت، استغفار، نمازخواندن، قربانی كردن، قرائت قرآن، شب زنده داری و تهجد، صدقه دادن و ذكر را از جمله مهم ترین اعمال این سه ماه دانسته، ثواب ها و آثار عبادات و طاعات در این ماه ها را با نقل روایاتی از معصومان-علیهم السلام-، بیان كرده است. نگارنده، پس از بررسي جنبه هاي گوناگون ماه مبارك رمضان در تاريخ مسلمانان، فضايل روزه را برمي شمارد.

مجموعه مباحثي در مورد عظمت ماه مبارك رمضان و استفاده هاي معنوي از اين ماه است. این كتاب، مجموعه مقالات نویسنده است كه هر كدام بیانگر یكی از ابعاد اخلاقی و تربیتی و عرفانی ماه مبارک رمضان می باشد. مجموعه اعمال مستحب در ماه های رجب، شعبان و رمضان كه ثواب های فراوانی برای آنها در روایات آمده، بیان شده است. در بررسی امتیازها و فضایل ماه های رجب، شعبان و رمضان و اعمال این سه ماه است. در این اثر، به فضیلت دعا، تسبیح و عبادت در ماه رمضان از منظر روایی اشاره شده، روایاتی درباره: استغفار و فضیلت آن، صله رحم، قرائت قرآن، تدبر در قرآن، گریه كردن از خوف خدا، فضایل امام علی-علیه السلام-، پرداختن به نوافل و مستحبات، ذكر صلوات، توصیف قرآن و صدقه دادن و فضیلت این اعمال در ماه مبارك رمضان، ارائه شده است.

این کتاب، با استناد به احادیث و روایات ائمه اطهار-علیهم السلام-، به بحث در خصوص افطاری دادن، سحری خوردن، دعای افطار، برخی آداب و اعمال روزه و نیز فلسفه روزه پرداخته، فضیلت روزه در ماه های رجب، شعبان و رمضان را بیان کرده است. قم: مهر اميرالمؤمنين-علیه السلام-، ۱۳۸۷، ۱۲۷ صفحه. تهران: كتاب آوند دانش، ۱۳۸۷، ۳۸۸ صفحه. تهران: صدای و سیمای جمهوری اسلامی ایران، ۱۳۹۳، ۱۳۰ صفحه. هیچ فیلسوف اسلامی در شرق، اثری همچون فصل المقال یا مناهج الادله که به طور خاص به نظریه سازگاری اختصاص داشته باشد، به نگارش درنیاورد. اثری که از این ازدواج تولید میشود یعنی فرزندی که به وجود میآید، با فرزند ناشی از ازدواج دائم هیچ گونه تفاوتی ندارد.

با این همه هیچ مانعی نیست که، لااقل، بعضی از اجزاء دیگر (نفس) به سبب این که کمال برای هیچ گونه جسمی نیست، مفارقت­پذیر باشد. در این صورت همه می دانیم که زندگی به کلی مختل خواهد شد. یکی از شاخههای تحجر اخباریگری است که بیش از همه در شیعه رواج پیدا کرد. اوج فلسفه اخلاق در قرون وسطی را میتوان در آراء توماس آکویناس مشاهده کرد. در حالی که فلسفه تاریخ تحلیلی بر قیاسهای علمی برای دانش تاریخی تأکید میکرد و اثباتپذیری و کلیت بخشی آن دانش را توسعه میداد، فیلسوفان انگلیسی دهه 70 و 80 هرچه بیشتر تحت تأثیر هرمنوتیک، پست مدرنیسم و نظریه ادبی قرار میگرفتند.

دیدگاهتان را بنویسید