ویدیو دوره المپیاد نجوم (رشته ریاضی) کافهتدریس |

قبل از نزول قرآن و تا قرن ها بعد از آن که هیأت بطلمیوسی، حاکم بر دیدگاه های علمی رایج درباره ساختار گیتی بود و بر اساس آن، آسمان از جمله جوهرهايي محسوب مى شد كه قابل بستن و گشودن نيست160 قرآن کریم در دو آیه سخن از درهای آسمان و امکان نفوذ در اعماق فضا به میان می آورد، و این بسیار شگفت آور است. به هر حال بحث و بررسی درباره طبیعت و تغییرات و حرکتهای آن، اصالتا بر روی تغییر و حرکت ذاتی متمرکز میشود، زیرا تغییر حقیقی همین نوع است. از همین جاست که ارسطو به بررسی اینکه در چه مقولاتی حرکت واقع میشود کشیده میشوند.

با بررسیهای تاریخی متوجه میشویم که گسترش علم نجوم علاوه بر اینکه با توسعه معماری همراه بوده، علوم دیگری نیز همچون عرفان و فلسفه نقش موثری هم در گسترش این علم و هم در طراحی فضاهای رصدخانهها داشته است. نجوم و ستارهشناسی از مهمترین علوم در عصر حاضر است و کشورهای مختلف جهان برای تحقیق و توسعه در این علم هزینههای زیادی کردهاند. نشانه ­های انگیزشی: افراد افسرده مشکل زیادی برای شروع فعالیت دارند.

مشکل تصمیم ­گیری نیز نشانه­ ی رایج افسردگی است. نشانه ­های هیجانی: غم برجسته­ ترین و فراوانترین نشانه ­ی هیجانی در افسردگی است. در تفاسیری نیز که در دهههای اخیر به زبان فارسی و عربی نوشته شده، روش علمی در تفسیر آیات نجومی بیشتر نمایان است. گسترش شیوه تفسیر علمی و تالیف تفاسیر و کتبی همچون «الجواهر فی تفسیر القرآن» طنطاوی و «الهیئة والاسلام» تالیف سید هبة الدین شهرستانی، حرکت جدیدی را در این زمینه ایجاد کرد و به دنبال آن تک نگاریهایی به زبان فارسی و عربی در این موضوع نوشته شده است. به بررسی زمان، موقعیت مکانی و حرکت (طلوع، غروب، گذر و …) ستارگان و سیارات در کره­ی آسمان می­پردازد.

به طوری که در برخی سال­ها 20 سوالی که برای این درس در کنکور طرح شده، از بیش از هفت کتاب اصلی انتخاب شده است. در فصول این جزوه به بررسی اختلالات تجزیه ای, اختلال علائم جسمی و اختلالات مرتبط, اختلالات تغذیه و خوردن, اختلالات دفع, اختلالات خواب که حداقل 2 سوال از این مبحث در کنکور مطرح میشود – بیداری، اختلالات عملکرد جنسی (کژکاری های جنسی)، نارضایتی جنسیتی، اختلالات رفتار ایذایی، کنترل تکانه و سلوک که این تشخیص معمولا درمورد کودکانی گذاشته می شود که رفتارشان دائماً از هنجارهای اساسی رفتار میان ­فردی تخطی می­ کند. با این حال در ویرایش چهارم مطالب مجموعه بر اساس سوالات کنکورهای ارشد و دکتری 95 مورد بازبینی مجدد قرار گرفته اند و همچنین سوالات کنکور سراسری 95 به همراه پاسخ تشریحی آنها به سایر سوالات موجود در جزوه افزوده شده است.

نتيجه عملي هر دو نظريه در ميدان هاي گرانشي ضعيف، يكي است اما نظريه نسبيت عام، در ميدان هاي قوي گرانشي همانند نزديكي يك ستاره، توانسته مواردي را توجيه كند كه نظريه گرانش عمومي نيوتن، قادر به پاسخ گويي به آن ها نيست155 و بدين ترتيب امروزه در مطالعات كيهان شناسي كه با اجرام بسيار سنگين سر و كار دارد، نظريه نسبيت عام اهميت فراواني يافته است. هدف محوری این پژوهش، پاسخ مستند و مستدل به این ادعا و اثبات عدم مغایرت آیات کیهان شناسی قرآن با نظریات علوم جدید است.

4ـ فهم بهتر روایات تفسیری نجومی: فهم روایات تفسیری که در تبیین این آیات از معصومان: وارد شده است، مثل روایت حضرت علی7 در تبیین مشارق و مغارب (الحویزی، تفسیر نور الثقلین، 5/420) و روایت امام رضا7 در تفسیر آیه «والسماء ذات الحبک» (بحرانی، تفسیر برهان، ج2/278)، نیازمند اطلاعات کیهانشناسی است. فخر رازی، تفسیر الکبیر، 1/113)، در حالی که این تفسیر با توجه به یافتههای جدید کیهان شناسی پذیرفتنی نیست. همانطور که میدانیم«الئائیان»اصل وجود حرکت، بلکه مطلق تغییر را انکار کردند.استدلال پارمیندس در این باره این بود که وجود از لاوجود ناشی نمیشود، چون از عدم و هیچ، هیچ چیز نمیتواند بوجود آید.همچنین وجود از وجود نیز نمیتواند ناشی شود، زیرا وجود قبلا هست و هستی دوباره، تحصیل حاصل و محال است.ارسطو بر اساس تمایز قوه و فعل میگوید وجود از چیزی به وجود میآید که از جهتی موجود است و از جهتی معدوم.منشأ یک شیء، از این لحاظ که بالقوه آن شیء را دارد، موجود است و کمال و هستی شیء را در خود دارد، و از این جهت که فعلا آن شیء را ندارد، نسبت به آن شیء معدوم است و کمال و هستی شیء در او فاعلیت نیافته است و این مطلب مستلزم هیچگونه تناقضی نیست.

قرآن کتاب علم طبیعی نیست که هر مخترعی از آن چیزی کشف یا کشف خود را بدان مستند کند؛ چنان که کتاب اقتصاد، تاریخ و فلسفه نیز نیست.اگر میگوییم «نجوم در قرآن»، به این معنا نیست که قرآن را کتاب نجوم و هیئت میدانیم؛ بلکه برآنیم تا برخی از اصطلاحات و تعابیر مربوط به علم نجوم که در قرآن آمده است، را بازگو کنیم و شرح و تفسیر دانشمندان درباره آن را بیان و بررسی نماییم و با کمک یافتههای علم نجوم، تفسیر روشنتری از این آیات ارائه دهیم و مطابقت آموزههای قرآن با یافتههای قطعی علوم را بیان کنیم.

1- اصلاح تفاسیر غیر صحیح از آیات نجومی: با گذشت زمان و پیشرفت علم نجوم، بیدقتی یا غلط بودن برخی تفاسیر بعضی آیات نجومی آشکار شده است؛ چون عموماً در آن موارد، معیارهای تفسیر علمی معتبر رعایت نشده است. نمونههایی از سؤالات تفسیری درباره آیات نجومی قرآن، در بین پرسشها از پیامبر9 و امامان معصوم :دیده میشود (ر. از اینرو برخی محققان معاصر همچون دکتر محمد علی رضائی اصفهانی در کتاب پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، به نقد و بررسی این مطالب پرداختهاند. همچون: پرتوی از قرآن، نمونه، الفرقان، فی ظلال القرآن و المنار.هر یک از این نوشتهها محسنات و اشکالاتی دارند و حتی برخی دچار تطبیق و تحمیل نظریات برآیات شدهاند و این امر، نقد و بررسی این تفاسیر را ضروری نموده است.

آن قدر لجوج که حتی اگر نشانه ای بزرگ همچون بالا بردنشان در آسمان به آن ها ارائه شود باور نکرده و به حساب چشم بندی و سحر می گذارند. مفهومشناسی: نجوم در لغت عرب جمع واژه نجم و به معنای ستارگان است (راغب، مفردات ص791؛ ابن منظور، لسان العرب، 14/59)، اما دانشمندان علم نجوم هر یک تعریفی خاص از این علم ارائه دادهاند. وی افزود: ما با جهانی در حال انبساط روبرو هستیم که در ابتدا چگالی آن زیاد و حجم آن کم بوده که منبسط شده و این انبساط بر اساس قوانین خاص خود بسط یافته و مییابد.

خداوند در قرآن كريم مي فرمايد: «إِنَّ اللَّهَ يُمْسِكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ أَنْ تَزُولا وَ لَئِنْ زالَتا إِنْ أَمْسَكَهُما مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ إِنَّهُ كانَ حَليماً غَفُورا»158؛ «خداوند آسمان ها و زمين را نگاه مى دارد تا از نظام خود منحرف نشوند و هر گاه منحرف گردند، كسي جز او نمى تواند آن ها را نگاه دارد، او بردبار و غفور است». در اينكه آيه فوق مربوط به قيامت است، يا دنيا، و يا هر دو در ميان مفسران گفتگو است؛ به سیاق آيات قبل و بعد از آن که ناظر به رويدادهي قیامت است به نظر مى رسد كه اين آيه نيز مربوط به فرار از چنگال عدالت الهي در قيامت باشد ولي با توجه به جمله «لا تَنْفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطانٍ» که یعنی نمى توانيد بگذريد مگر با قدرت و نيرو می توان آن را اشاره به مسافرت هي فضايي بشر دانست كه قرآن شرط آن را داشتن سلطه علمي و صنعتي بر اين كار دانسته است164.