چیستی و اهداف تربیت

میزان سلامت جسمانی و روانی کودک بسته به ارتباطی است که خانواده با وی دارد و تا چه حد تلاش میکند نیازهای او را برآورده سازد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد چه کسانی عهده دار تربیت اطفال و فرزندان هستند در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون چه کسانی عهده دار تربیت اطفال و فرزندان هستند پاسخ دهند .

حجتالاسلام قلیزاده بیان کرد: در این آیه شریفه خداوند متعال به دنبال بیان این حقیقت است که بین افرادی که به درستی تربیت شدهاند و به معرفت و دانش دست یافتهاند و کسانی که چنین نیستند تفاوت است و نمیتوان این دو گروه را هم رتبه دانست. پیامبر (ص) میفرمایند: «اکرِمُوا أولادَکُم و أحسِنوا آدابَهُم یُغفَرلَکُم؛ (1) فرزند خود را گرامی بدارید و آنان را خوب تربیت کنید تا آمرزیده شوید.» برای رسیدن به این هدف، خود والدین باید اهل تحقیق و مطالعه باشند تا بر اساس تحقیق و بررسیهای که به دست آوردهاند، آنچه را که میخواهند به فرزندشان بیاموزند، درستی آن را باور داشته باشند.

پس در خصوص پدر و مادرانی که فرزندان بدهکار دارند ، اگر به دنبال علت باشی بیشترین علت را باید در خود خانوادهها جستجو کرد. به هر حال آن گونه که گفته شد پدر و مادرهایی که فرزندان بزهکار تند باید اولین برخورد را خودشان با فرزندان بزهکار شان داشته باشند . البته در گذشته محیط اجتماعی محدود به محله و شهر می شد، اما امروز محیط اجتماعی در دایره جهان معنا می شود، زیرا جهان چون دهکده ای در آمده است و رسانه ها و ابزارها و فناوری های نوین به گونه ای عمل می کند که دیگر محدودیت جغرافیایی معنا و مفهوم ندارد.

اما دیدگاه کانت در خصوص تنبیه – با انکه کاملا منفی و بدبینانه به بظر میرسد- مقید و مشروط به قید ها و شرط هایی است . در اینجا به بحث اطفال بدسرپرست می رسید اینگونه اطفال را میتوان به دو دسته تقسیم کنیم اوّل اطفالی که یکی از والدین آنها دارای رفتار مناسب نیست و اطفالی که هم پدر و مادر دارای مشکل اخلاقی و رفتاری هستند ، با مراجعه به مراکز مشاوره درمانی و روانی یا روان درمانی میتواننو آموزش صحیح را در برخورد با این افراد بیاموزند حتی در صورت عدم حصول نتیجه ی مطلوب میتوانند به دادگاه اطفال مراجعه کنند ، مشروط بر اینکه بدانند برخورد قانونی با فرزندان آن ها نتیجه ای مطلوب به دنبال خواهد داشت و این برخورد منجر به جری شدن طفل و انجلم عمد بدتر از قبل نمیشود.

در رشته حقوق برای اطفال جایگاه ویژه ای در نظر گرفته شده است و در اکثر قریب به اتفاق کشورها دادگاه ویژه اطفال وجود دارد تا با اطفال بزهکار برخوردی مناسب تر صورت گیرد تا بتوان این اطفال که آینده ساز جامعه هستند را به جامعه برگردانده و در آینده جامعه ای ایده آل داشته باشیم. بر اساس ماده 1178 قانون مدنی ، والدین مکلفند در حدود توانایی به تربیت اطفال همت گمارند و آنها را خودسر رها نکنند ؛ اگر در اثر عدم مراقبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت و تربیت اوست ، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر قرار گیرد ، محکمه یا دادگاه خانواده می تواند به تقاضای نزدیکان طفل یا به تقاضای قیم کودک و یا به تقاضای مدعی العموم ( دادستان ) ، تصمیم شایسته ای اتخاذ کند و طفل را به هر کس که مقتضی بداند ، جهت نگاهداری و تربیت بسپارد .

برای دریافت اطلاعات کامل در مورد ولی قهری ، وصی منصوب از جانب ولی قهری و قیم کلیک کنید . لکن در صورت فقدان والدین ، جد پدری ، وصی و قیم کودک این وظیفه را عهده دار خواهند شد که البته دولت نیز در کنار این اشخاص واجد نقشی کلیدی در تربیت اطفال و فرزندان است . به گفتة كانت، اگر بنا باشد خدا و مذهب را مبناي اخلاق بدانيم، خودآيين بودن اخلاق معنايي نخواهد داشت، يعني انگيزه عمل به قانون اخلاقي پاداش يا ترس از مجازات خواهد بود و چنين اخلاقي «ديگرآيين» محسوب مي شود و ارزشي ندارد عمل اخلاقي «خودآيين»كه اراده در آن نقش دارد، از امر مطلق ناشي مي شود و جنبه عقلاني دارد، در صورتي كه انسان براي آگاه شدن از تكليف نيازي به دين ندارد، البته به تربيت گفتة كانت قانون اخلاقي سرانجام به دين منتهي خواهد شد .

بنابراين ، والدين بايد از ويژگيهاي مختلف کودک در مراحل رشد ، مسائل آموزشي و مشکلات عاطفي وي آگاه باشند و بر شخصيت کودک و مسائل آن اشراف کامل داشته باشند . تربیت اخلاقی یکی از مهمترین مسائل آموزشی و تربیتی میباشد. اول اطفالی که یکی از والدین آن ها دارای رفتار مناسب نیست و اطفالی که هم پدر و مادر دارای مشکل اخلاقی هستند . 1-با فرزندان خود ارتباط برقرار کرده ، فرصت ابراز عقايد را به او بدهند ، به نيازهاي وي پي ببرند ، انتظارات آنها از کودک ، فرصت برقراري ارتباط به کودک ، زمينه اطمينان به والدين و مراجعه به آنها ، هنگام ايجاد مشکل و فراهم کنند .

خلاصه این که برتری انسان بر فرشتگان به خاطر علم است و انسان برای دریافت علوم، استعداد و لیاقت دارد و باید به استعدادهای لایق، فرصت شکوفایی بدهد. هشدارها و تأکیدات فراوان اسلام بر فناپذیری انسان در دنیا و پایان یافتن دوران زندگی، و انتقال از موقعیتی به موقعیت دیگر جزء مهمی از مجموعه ی پند و اندرزهای دینی است. نوزاد در خانواده به دنیا میآید و اولین تعاملات خود را با محیط آغاز میکند. تربیت طفل مراحل مختلفی دارد که پس از تولد نوزاد آغاز خواهد شد .

اگر سر کودکتان فریاد زده و او را تنبیه کرده اید، لازم نیست پس از پشیمانی از کارتان بگویید که چقدر از این کار متنفرید چرا که به او می آموزید به راحتی کاری که نازیباست را انجام دهد. والدین حتی در خانه نیز دیگر دور از دسترس هستند یا بلکه باید گفت که کودک در خانه دور از دسترس اولیای تربیتی خود قرار دارد، زیرا یا در حال نگاه کردن به تلویزیون است یا با اینترنت خود را مشغول کرده است یا آن که سر در گریبان تلفن همراه دارد و پیامک می خواند و می فرستد و بازی می کند و یا کارهای دیگری که فرهنگ های جامعه جهانی را به او منتقل می کند و او را تربیت و تحت تاثیر مستقیم رفتاری و گفتاری قرار می دهد.

در دسته دوم که پدر و مادر هر دو فاقد صلاحیت اخلاقی و رفتاری در نگهداری طفل هستند ، قانونگذار می تواند صلاحیت نگهداری را به سازمانهای دولتی که مختص این کار به وجود آمدهاند واگذار نماید، مانند مراکز بهزیستی و غیره . این ویژگی ناهنجار، در بعضی از جوانان قابل مشاهده میباشد؛ باید دانش که انگیزه لجاجت هم، مانند انگیزه پرخاشگری، در رفتار خود والدین نهفته است. اگر در گذشته شخصیت ها در محیط کوچک خانواده شکل می گرفت و قابل کنترل و مهار بود و والدین نقش بسیار مهم و مستقیمی در تربیت فرزندان داشتند، امروز مراجع، عوامل و اولیای تربیتی و تعلیمی کاملا تغییر یافته است.

تربیت اطفال در دین اسلام موضوعی مهم و حیاتی است که ناظر بر پرورش روحی و اخلاقی اطفال است و به این جهت ، با حضانت که ناظر بر حمایت جسمی از کودکان است تفاوت دارد . در دین مبین اسلام نیز به مسئله تربیت فرزندان در خانواده توجه ویژه ای شده و این مطلب در برخی از مواد قانون مدنی نیز به صراحت بیان شده است . دسته اول و گروهی که پدر و مادر باهم زندگی میکنند ، قانونگذار یا قانون به خالق چندانی در خصوص این اطفال ندارد ؛ مگر در موارد خاص که قانونگذار در چارچوب مشخص نسبت به مجازات فرد خطاکار اقدام مینماید، اما در گروهی که پدر و مادر از یکدیگر جدا شده اند و جداگانه زندگی می کنند و درصورتی که صلاحیت احدی از آنها مشکل داشته باشد و عدم صلاحیت وی احراز شود، قانون صلاحیت حضانت طفل را به طرف دیگر واگذار مینماید .

اما روش دوم تربیت آموزشی است . هدف از تربیت کودکان، باید آموزش احترام گذاشتن متقابل به آن ها و آماده کردن آن ها برای پیروی از قوانین اجتماعی است و فرقی نمی کند که کدام شیوه تربیتی را بکار می برید. يکي از نکات بسيار مهم در خانواده ، ارتباط است ، يعني والدين بايد به روش هاي صحيح برقراري ارتباط با کودکان ، آگاهي داشته باشند . در مراحل اولیه زندگی و در سنین پایین تنها مادر و پدر هستند که عهده دار تربیت اطفال و فرزندان خود هستند ؛ ولی در مراحل بعدی زندگی طفل ، دولت و سازمان ها و ارگان های عمومی و دولتی نیز در این امر مهم مداخله دارند .

پدر و مادری که آموزش های مرتبط با تعلیم و تربیت را نمی داند مانند شخصی است که میخواهد اتومبیل را با طناب و یا زنجیر به حرکت در آورد. پسرها باید از اوایل کودکی یاد بگیرند که تمام اعضای خانواده باید مانند یک تیم با هم کار کنند. نوع برخورد هم بسته به شرایط فرق میکند که اگر والدین برای انجام این عمل توانایی لازم را ندارند و خود دارای مشکل هستند با مراجعه به مراکز مشاوره درمانی و روانی یا روان درمانی می توانند آموزش صحیح را در برخورد با این افراد بیاموزند را در صورت عدم حصول نتیجه ای مطلوب به دنبال خواهدداشت وو این برخورد منجر به جری شدن طفل و انجام عمل بدتر از قبل نمیشود.

ممکن است در بعضی از رفتارها که نشات گرفته از خصوصیات ذاتی و اخلاقی فرد است ، مغایرتهای وجود داشته باشد ولی مطمئناً در رفتارهای کلی تفاوتهای فاحشی مشاهده نمی گردد فرزندان موفق بوده و برای والدین و سایر افراد خانواده ی خود مشکل آفرین خواهند بود . در این خانوادهها رفتارهای عمومی و کلی تمامی فرزندان با توجه به جنسیت آنها مشابه است و اختلاف فاحشی وجود ندارد. امر مطلق کانت را در قالب مثال میتوان چنین بیان کرد اگر شما دربارهی دیگری کاری را انجام بدهید باید از خود بپرسید آیا میتوانید اراده کنید این کار شما قانون کلی شود و نسبت به همه کس معتبر باشد حتی خود شما.

دیدگاهتان را بنویسید