که با شیطان تانگو می رقصد

تقريبا تا قرن چهارم هجري ديگر خبري از زنان شاعر نيست البته اين غيبت در مورد مردها هم صدق مي كند و تعداد مردان شاعر نيز تا قرن چهارم بسيار بسيار كم است. در قرن هشتم جهان ملك خاتون ظهور كرده كه در دربار شيخ ابو السحاق ، فرما نرواي شيراز حضور داشته و همسر وزير او مي شود . وبه رحمت ایزدی آتش بر او خلیل وار سرد می شود . و این را کودک به مادر می گوید که به حق مادری تو خداوند آتش را سرد کرد .

بنابراین در یک جمله وبه قول مولانا می توان زن را اینگونه معرفی کرد : « نور الهی ومحبت وموهبتی که خداوند کریم بر انسان نازل نمود و در جایگاه متعالی انسانی هیچ تفاوتی با مردان ندارد بلکه نمادهایی از صفات جمال وجلال الهی است که سراسر نور زندگی هم از آنجا تابیده می شود . بنابراین بیش از هر مطلبی باید ابتدا دید مولانا از چه بعدی زن را وسیله ای برای آزمایش انسان و ابزاری در دست شیطان می داند. گاه به گاه در شعرهای این دسته سخن از «او» و یا «تو» می شود بی آنکه فکر عاشقانه ای را در پی داشته باشد و یا حتی کلیدی را بر تعیین جنسیّت آن به دست بدهد.

من دستههای نرگس دی ماه را در راه میچینم. ماه من، آفت دل، فتنهی جانها شدهای! اگر چه معنی بین آدم و حوا تقسیم شده است اما باز حوا قافیهی غزل است. یعنی جذبه زن موجب خواستنی های مرد است و این خود به خود اگر کنترل نشود دچار فساد می شود وفرقی در این میان بین زن ومرد نیست . یکی از دلایلی که در سوره مریم وسوره آل عمران ، عیسی علیه السلام بدون پدر متولد شد به دلیل احترام به مادری چون مریم است که چنان جایگاهی دارد که مرد هم کفو او پیدا نمی شود .

پیرو همان بحثی که در مقدمه کردیم نگاه سهراب به زن همانند نگاه او به طبیعت است: جامع و جاندار و لطیف. نقص زن نیست بلکه سراپا منقصت مردان است . هرچند در قالب مقاله ومجال اندک نمی شود تمام گفتنی ها را گفت ولی سعی نویسنده بر این است که بتواند به بهترین نحو دانسته های خود را انتقال دهد . و از طرفی اختصاص سوره ای به نام مریم احترام به تمام دختران ، زنان ومادران پارسایی است که خداوند را دوست دارند وبه او احترام می گذارند . در قرون هجدهم و نوزدهم اشعار او به زبانهای اروپایی ترجمه شد و نام او به گونهای به محافل ادبی جهان غرب نیز راه یافت.

در بخش دیگر می توانید اشعار عاشقانه سعدی و اشعار عاشقانه حافظ را هم بخوانید. زن پارسا و مومنه وزاهده ای که یکی از بزرگترین عابدان زمان وبعد از زمان اوست وکرامات او را سینه به سینه ونسل به نسل شرح داده اند . شعر با توصیف زنی آغاز می شود که شاعر او را دم درگاه دیده است. شیلرمی گوید: هر کجا مردی یافت شد که به مقامات عالیه رسیده یقیناً زنی پاکدامن او را همراهی کرده است. او هیچ گاه زن را موجودی اضافی که فقط در حیطۀ تمتّع های جنسی کاربرد دارد، نمی بیند هرچند که از این مقوله نیز صحبت به میان می آورد و در اینگونه موارد نیز هیچ گاه پا را از دایره حجب و حیای ذاتی مشرق زمین فراتر نمی گذارد دقیقاً همانند اشعار پاک و منزه فردوسی در هزار سال قبل: منیژه منم دخت افراسیاب/ برهنه ندیده تنم آفتاب.

زنان را چاره ای جز تسلیم وکرنش باقی نمی گذارد . برای خواندن اشعار متنوع می توانید در بخش جستجوی سایت، مطالب دیگر را هم مشاهده کنید و انواع شعر کوتاه را بخوانید. شعر کوتاه در مورد خودشناسی ؛ اشعاری کوتاه و زیبا درباره خودشناسی همگی در سایت پارسی زی.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم شعر و فرهنگ سایت است مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد. با توجه به موارد یاد شده می توان نگاه سهراب به زن را در سه دسته مختلف مورد ارزیابی قرار داد.

در این بخش گزیده ای از اشعار صائب تبریزی، شعر دو بیتی و تک بیتی کوتاه و زیبای صائب تبریزی را ارائه کرده ایم با آریا مک همراه باشید و در دیگر بخش های سایت هم، اشعار زیبا از شاعران دیگر را بخوانید. 3- در قسمت سوم می توان اشعاری را تحلیل کرد که عاشقانه اند و یا شرح یک مکاشفه به همراه یک زن هستند. چنانکه قرآن کریم هم بارها فرموده است که گمان نکنید ما همینگونه شما را رها ساخته ایم بلکه دائماً از شما امتحان می گیریم وایمان شما را می سنجیم .

بلکه باید فکر شما به صبر و حوصله مجهز باشد. باید پذیرفت بسیاری از کمالاتی که مولانا برای زن قائل شده است در زمان حیاتش بسیار مورد تردید واقع بوده وشاید تنها به خاطر مقام ومنزلتش سرزنش نمی شد . چون در دیوان شمس مولانا تنها به سمت وسوی جمال ومحبت زن است که از دیدگاه مردان متعصب زمان دیده نمی شود و آن همان هویت الهی زن است .

یعنی هنوز بعد از قرنها هیچ جایگاه اجتماعی ومنزلت اجتماعی برای زن مگر در زیر سایه شوهر قائل نیستند . غم و ناراحتی و گرفتاری در زندگی همگی اتفاقاتی هستند که هیچ راه فراری از آنها وجود ندارد و در اصل شاید بتوان گفت این خود انسان است که با سخت گیری لحظات را برای خود دشوار می کند و عامل ایجاد غم و ناراحتی در زندگی خویش می شود. حلقه ي پيوندمان را دزدکي دستت کنم؟

حلقه ی پیوندمان را دزدکی دستت کنم؟ بنابراین مقام مادر آنقدر بلند است که آتش برای فرزندش سرد می شود تا او که سرشار از ایمان است در برابر جهودان ایمان خود را از دست ندهد . اگر نگوییم در بینش او زن جز در مواردی که خود شاعر از صنایع ادبی ایهام واستعاره یا تشبیه برای جنس به ظاهر قوی جامعه یا برای آگاهی هر دوجنس به کنایه وبرای تأدیب از اوضاع زمان ونادانی ونفهمی وکج فهمی خلایق سخن گفته در سایر مطالب بی نظیر است . در بینش مولانا زن ومرد صاحب روح خدایی وعشق الهی اند وهیچ تفاوتی بین آنها در نزد ذات اقدس اله نیست و در این میان جز محبت ومودت چیزی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید